По мнению Госконтроля, Минобороны, в первую очередь, следует изменить политику системы образования.
В ходе ревизии было установлено, что Минобороны не обеспечило эффективную деятельность Национальной академии обороны. Так, если в 2003 году был подготовлен 121 специалист, то в 2009-м — только семь. Однако министерству не хватило смелости ликвидировать неэффективный вуз, отмечают ревизоры.
При заключении некорректных договоров по обучению военных было растрачено 242 600 латов. Более того, 174 990 латов из этой суммы ушло на уплату НДС, хотя, согласно Закону об НДС, в этом не было необходимости. Еще 67 700 латов израсходовали на обучение специалистов, которые в итоге не закончили программу.
Оценивая эффективность и законность расходов на военное образование, Госконтроль провел также ревизию в комплексе спорта и отдыха Pipariņi, которым заведует Минобороны. Несмотря на то, что база не используется для выполнения задач академии, Минобороны в период с 2007 до середины 2010 года потратило на нее 302 900 латов. И еще 1,25 млн латов – на перепланировку и реконструкцию базы отдыха. Об этом в скором времени будет сообщено в соответствующие правоохранительные органы.
После ревизии Минобороны пообещало провести ряд действий по улучшению ситуации. К примеру, до середины этого года оценить возможности оптимизации учебных программ для военных. До конца 2012 года Минобороны обещает ситуацию нормализовать.
Ниже — выдержки из материалов этой ревизии Госконтроля.
REVĪZIJAS ZIŅOJUMS
Rīgā
2011.gada 4.februārī
Valsts budžeta līdzekļu izlietojuma likumība un efektivitāte Aizsardzības ministrijā, nodrošinot militārā personāla apmācību
(atsevišķas daļas)
Revīzijas apjoms
<...>
Revīzijas ziņojuma sagatavošanā ir izmantoti revīzijas gaitā sagatavotajos revīzijas
ziņojumos „Valsts budžeta līdzekļu izlietojuma likumība un efektivitāte Aizsardzības
ministrijā, nodrošinot militārā personāla apmācību Nacionālajā aizsardzības akadēmijā”
un „Valsts budžeta līdzekļu izlietojuma likumība un efektivitāte Aizsardzības ministrijā,
nodrošinot Nacionālo bruņoto spēku mācību, sporta un atpūtas bāzes „Pipariņi” darbību”
ietvertie konstatējumi un secinājumi.
Kopsavilkums
13. Aizsardzības ministrija (turpmāk tekstā – AM), kuras funkcija4 ir organizēt un koordinēt
valsts politikas īstenošanu militārās izglītības un zinātnes jomā un uzdevums5 nodrošināt
valsts aizsardzībā iesaistītā personāla pārvaldes un militārās izglītības politikas izstrādi,
nav veikusi nepieciešamos pasākumus, lai, īstenojot valsts politiku militārās izglītības un
zinātnes jomā, valsts aizsardzībai piešķirtie valsts budžeta līdzekļi tiktu racionāli un
mērķtiecīgi izmantoti un ir pieļāvusi militārā personāla apmācībai piešķirto valsts budžeta
līdzekļu neekonomisku un nelietderīgu izlietojumu ne mazāk kā Ls 242 590 apmērā.
14. AM, iekļaujot NBS sastāvā struktūrvienību, kura nav iesaistīta NBS likumā6 noteikto
uzdevumu veikšanā, neveicot darbības, lai nodrošinātu NBS mācību, sporta un atpūtas
bāzes „Pipariņi” tiesiskā statusa noteikšanu un tās darbības atbilstību Valsts pārvaldes
iekārtas likumā7 noteiktajam, kā arī, neskatoties uz to, ka NBS mācību, sporta un atpūtas
bāze „Pipariņi” netiek izmantota NBS uzdevumu izpildē ne tiešo militāro funkciju, ne
atbalsta funkciju nodrošināšanai, tomēr finansējot NBS mācību, sporta un atpūtas bāzes
„Pipariņi” darbību un infrastruktūras attīstību, no 2007.gada 1.janvāra līdz 2010.gada
30.jūnijam ir pieļāvusi nelietderīgu valsts budžeta līdzekļu izlietojumu vismaz
Ls 1 549 374 apmērā.
<...>
Revīzijā detalizēti izvērtēta NBS mācību, sporta un atpūtas bāzes „Pipariņi” darbības
atbilstība normatīvo aktu prasībām un tās darbības nodrošināšanai izlietoto valsts budžeta
līdzekļu izlietojuma efektivitāte, tajā skaitā, veicot NBS mācību, sporta un atpūtas bāzes
„Pipariņi” lietošanā esošā nekustamā īpašuma objektu rekonstrukciju. Revīzijā
konstatētais detalizēti ir apkopots revīzijas ietvaros sagatavotajā ziņojumā „Valsts budžeta līdzekļu izlietojuma likumība un efektivitāte Aizsardzības ministrijā, nodrošinot
Nacionālo bruņoto spēku mācību, sporta un atpūtas bāzes „Pipariņi” darbību”.
Revīzijas konstatējumi, secinājumi un ieteikumi
1. Militārās izglītības sistēma
28. Normatīvajā aktā 59 ir noteikts, ka AM nodrošina valsts aizsardzībā iesaistītā personāla
pārvaldi un militāro izglītību, organizē militārās izglītības un mācību procesu valsts
aizsardzības sistēmā, izstrādā nozari reglamentējošo tiesību aktu un politikas plānošanas
dokumentu projektus un nodrošina nozares politikas īstenošanu ministrijas padotībā
esošajās iestādēs.
29. Līdz 2010.gadam AM Militārās izglītības nodaļas uzdevumi ietvēra militārās izglītības
procesa analīzi, normatīvo aktu par NBS personāla apmācību izstrādi un NBS militāro
izstāžu darbības pārraudzību60, savukārt AM Personāla nodaļas uzdevumos ietilpa AM
vadības noteikto personāla politikas vadlīniju īstenošana, izstrādājot un realizējot
pamatprincipus vienotas personāla vadības sistēmas ieviešanai61.
30. Līdz 2010.gadam vienotas personālsastāva politikas izstrādi un realizēšanu NBS vadīja
un koordinēja NBS Apvienotais štābs62. 2010.gadā tika noteikta 63 pienākumu un
atbildības sadale starp AM un NBS struktūrvienībām, precizējot arī NBS Apvienotā štāba
funkcijas personāla attīstības jomā.
31. No 18.01.2010. AM ir izveidots Personāla attīstības departaments, kurš īsteno AM
politiku personāla vadības jomā, veidojot AM un NBS personāla attīstības un karjeras
plānošanas politiku, kā arī nodrošina64:
31.1. personāla attīstības plānošanas vadlīniju izstrādi;
31.2. personāla izglītības un karjeras plānošanas politikas izstrādi un ieviešanu;
31.3.militārās izglītības politikas izstrādi un īstenošanu.
Secinājumi
55. AM, kuras uzdevums ir nodrošināt valsts aizsardzībā iesaistītā personāla pārvaldi un
militāro izglītību, kā arī izstrādāt nozari reglamentējošo tiesību aktu un politikas
plānošanas dokumentu projektus, nav nodrošinājusi NBS personāla attīstības politikas
plānošanas dokumentu izstrādi, kā rezultātā, nenosakot pamatnostādnes NBS
personālsastāva ilgtermiņa attīstībai, nav nodrošināta iespēja plānot militārās izglītības
politikas rezultātus un nodrošināt efektīvu militārās izglītības sistēmas darbību.
55.1. AM nav veikusi pasākumus, lai NBS attīstības plānos tiktu noteikts NBS uzdevumu
izpildei ilgtermiņā nepieciešamais NBS personālsastāvs un tā iedalījums, līdz ar to
nav noteikti rezultāti, kas jāsasniedz, īstenojot militārās karjeras izglītību.
55.2. Nenosakot militāro specialitāšu kvalifikācijas prasības, kā tas ir noteikts normatīvajā
aktā 116, un neveicot pasākumus, lai normatīvajos aktos117 paredzētu karavīra
individuālās izvērtēšanas ietvaros novērtēt karavīra kvalifikācijas atbilstību attiecīgai
militārajai specialitātei, AM nav nodrošinājusi efektīvu un caurskatāmu sistēmu
militārās kvalifikācijas izglītības plānošanai.
55.3. Nenosakot NBS uzdevumu izpildei ilgtermiņā nepieciešamo NBS personālsastāvu,
tā iedalījumu un kvalifikāciju, nav iespējas ilgtermiņā plānot militāro mācību iestāžu
sasniedzamos darbības rādītājus un noslodzi.
Ieteikumi
56. Lai nodrošinātu iespēju ilgtermiņā plānot militārās izglītības politikas rezultātus un
nodrošināt efektīvu militārās izglītības sistēmas darbību, AM nodrošināt NBS personāla
attīstības politikas plānošanas dokumentu izstrādi un veikt pasākumus, lai NBS attīstības
plānos tiktu noteikts NBS uzdevumu izpildei ilgtermiņā nepieciešamais NBS
personālsastāvs un tā iedalījums.