По мнению ревизоров, проведению качественной и продуманной интеграционной политики помешала в свое время постоянная смена ответственных учреждений.
Так, в 2002 году интеграцию курировало Министерство юстиции, в 2003-м — Секретариат особых поручений по интеграции общества, в 2009-м — Министерство по делам семьи и детей, а затем — снова Минюст. Напомним, что в данный момент за эту сферу отвечает Министерство культуры.
Не хватало должного контроля и над финансированием проектов. Например, до 1 октября 2010 года негосударственные организации до сих пор не отчитались примерно за 250 проектов, осуществленных в период с 2004 по 2008 год, хотя на на них было выделено порядка 440 000 латов. Таким образом, отмечают в Госконтроле, невозможно оценить, насколько эффективно потрачены государственные средства на интеграцию общества.
Ниже — выдержки из акта ревизии Госконтроля:
12. Nav nodrošināta vienota sabiedrības integrācijas politikas izstrāde un nav noteiktas prioritātes un sasniedzamie mērķi integrācijas jomā konkrētā laika periodā, kā rezultātā atsevišķi īstenoto programmu un pasākumu integrācijas jomā ietekme uz kopējiem integrācijas sasniedzamajiem mērķiem nav izmērāma, kas ietekmē valsts budžeta līdzekļu efektīvu izmantošanu.
13. Nav izstrādāti ārējie normatīvie akti, kas noteiktu kārtību un procedūras valsts programmu ietvaros īstenoto projektu vadības, uzraudzības un atskaitīšanās par finansējuma izlietojumu nodrošināšanai, kā rezultātā nav nodrošināta valsts programmās, paredzēto mērķu un plānoto aktivitāšu un uzdevumu izpilde un tālākā pārmantojamība, jo: 13.1. revidējamā periodā valsts programmu aktivitāšu un uzdevumu īstenošanai budžeta finansējums piešķirts vidēji 6 – 36% robežās no valsts programmās plānotā, bet atbildīgās institūcijas nav griezušās Ministru kabinetā ar priekšlikumiem par valsts programmās ieplānoto aktivitāšu un uzdevumu aktualizēšanu, atbilstoši faktiski piešķirtajam finansējumam;
13.2. revidējamā periodā atbildīgajās iestādēs nebija noteikta caurskatāma un saprotama kārtība, kādā un pēc kādiem kritērijiem izvēlēties tās valsts programmās iekļautās aktivitātes un uzdevumus, kurus īstenot konkrētajā gadā piešķirtā finansējuma ietvaros.
14. Līdz projektu īstenošanas uzraudzības pārņemšanai Tieslietu ministrijā atbildīgajās iestādēs nav bijusi nodrošināta savlaicīga un efektīva projektu īstenošanas vadība, uzraudzība un finanšu līdzekļu izlietošanas kontrole, jo līdz 2010.gada 1.oktobrim nevalstiskās organizācijas nebija atskaitījušās par vismaz 250 projektu īstenošanu laika posmā no 2004. līdz 2008.gadam valsts programmu ietvaros, kā rezultātā, nav iespējams izvērtēt projekta īstenošanas gaitā sasniegtos mērķus un pastāv risks, ka piešķirtie valsts budžeta līdzekļi Ls 440 469 ir izlietoti neefektīvi.
15. Nav nodrošināta ārējo normatīvo aktu izstrāde, kas regulētu Eiropas Kopienas projektu „Latvija – vienlīdzība dažādībā” īstenošanas vadību un uzraudzību Eiropas Kopienas rīcības programmas „Progress” ietvaros, kā arī atbildīgajās iestādēs nav izstrādāti iekšējie normatīvie akti, kas noteiktu projektu īstenošanas procedūras, kā rezultātā nav nodrošināta Eiropas Kopienas projektu īstenošanas vadības un uzraudzības pārmantojamība reorganizācijas laikā noteiktajās vadošajās iestādēs Bērnu, ģimenes un sabiedrības integrācijas lietu ministrijā un Tieslietu ministrijā. 16. Atbildīgās iestādes projektu „Latvija – vienlīdzība dažādībā” īstenošanā nav nodrošinājušas efektīvu un caurskatāmu apakšprojektu vadību un uzraudzību, jo:
16.1. Eiropas Komisijas audita rezultātā projekta īstenošanas ietvaros Latvijai tika konstatētas neatbilstības izmaksu uzskaitē, kā rezultātā Ls 10 9004 tika atgriezti Eiropas Komisijai un segti no Latvijas valsts budžeta;
16.2. dokumenti, pamatojoties uz kuriem tika organizēta projekta „Latvija – vienlīdzība dažādībā” vadība un īstenošana, bija pieejami tikai angļu valodā, kā rezultātā nebija ievērotas normatīvā akta5 prasības un pastāv risks, ka Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas lietās sekretariātā, Bērnu, ģimenes un sabiedrības integrācijas lietu ministrijā un Tieslietu ministrijā projektu vadībā iesaistītie darbinieki vienus un tos pašus dokumentos iekļautos nosacījumus ir tulkojuši atšķirīgi.
17. Nav nodrošināta Eiropas Komisijas vispārīgās programmas „Solidaritāte un migrācijas plūsmu pārvaldība” ietvaros īstenotā Eiropas Trešo valstu valstspiederīgo integrācijas fonda efektīva un caurskatāma vadība vadošo iestāžu reorganizācijas laikā, jo nav izmantota normatīvajos aktos noteiktā iespēja organizēt papildus atklātu konkursu, lai
nodrošinātu efektīvu finanšu līdzekļu apguvi, kaut gan 2007.gada programmas ietvaros līgumi bija noslēgti par 64% no pieejamā finansējuma.